Monday, May 4, 2009

@Ferrymead Heritage Village

Semalam kami satu family pergi tempat ni..
Tempat ni menarik kalau minat dengan sejarah..sebab kampung ni penuh dengan sejarah transportation dulu-dulu..dari zaman 1815..lamakan? Untuk masuk kami kena beli tiket dulu..memang berbaloi dengan harganya dan boleh duduk selama mungkin of coursela sampai tempat tu tutup..kami bayar dalam $35 untuk satu family dan boleh naik train steam tu berulangkali..dan juga naik mana-mana transport lama kat dalam tu.. memang seronok habis..itupun kami tak habis tour mandangkan nak balik solat zuhur..(siang pendek sekarang, jadinya kul 3.30 dah asar)..kami pergi dari pagi ..itupun baru separuh kampung je berjaya diterokai..semuanya antik dan klasik dari kedai jual lollies hingga ke sekolah( ada mock up lak tu..budak2 pakai baju zaman dulu2..


Ni antara gambar yang kami ambik guna camera cap ayam..pastu my other half bisik-bisik "kita nak kena ada DSLR nih..barula cun gambar2 semua"huh!..bunyinya macam menarik nih..nanti dulula..

Kat dalam kampung ni bangunan tinggalan sejarah yang dipelihara dan dijaga rapi..antaranya rumah zaman 40-an dulu, dibuat daripada tanah liat..antara bangunan yang kukuh terbina church lama, stesen keretapi, rangka2 keretapi yang mana salah daripada rangka tersebut pernah digunakan dalam filem"King-Kong". Kami naik keretapi steam..fuh..nostalgia betul..seronok+ terharu..terkenangkan pengangkutan orang dulu-dulu, zaman tok nenek kita..keretapi sebagai pengangkutan utama..anak-anak cukup teruja naik keretapi steam..kata atif " nilah Thomas The tank engine!"dia memang minat dengan kenderaan gini..Mula-mula sampai kami naik steam train..
Untuk anak-anak inilah first derang naik train klasik gini..dulu di M'sia naik komuter, LRT..lain bezanya..yang ni lagi thrill..dengan asapnya..dengan bunyinya..kata Aqil " chooo..chooo..chuck..chuck..chuck.."Turun naik steam train, kami naik tram..antara pengangkutan terawal di Christchurch

Tram bergerak guna kabel elektrik..tak besar, cuma ada satu gerabak saja..boleh duduk luar gerabak..kalo summer memang best..duk time sekarang or winter..gayanya jadik bekulah..
Kata Mr Allen, jurupandu tram kami aritu, idea asal Thomas The Tank engine ambik daripada kepala keretapi nilah..

No.7..ni antara kerangka terawal yang dijaga rapi di sini..ada satu lagi kerangka yang asalnya bergerak ddari Adeilaide, Australia ke Wellington, NZ..then pihak ferrymead minta jasa baik dari Australia Govt utk pindahkan rangka tersebut ke Ferrymead Village untuk dipelihara..so kata Mr Allen, thanks a lot to Australia Govt..( huh! gitulah serba sedikit sejarahnya yaaaa..)
Then kami ke museum of radio n sound..antara stesen radio terawal dari zaman 40-an dan masih lagi aktif hingga sekarang..lagu klasik yelaaaah..siaran AM..ada radiogram, tv lama.fuh..banyak nak cerita..

Seterusnya kami pegi museum fire engine..part ni atif paling suka sebab dia memang minat benar dengan fire engine..ligat kemain dia tengok model2 lama fire engine..
banyak lagi nak tempat nak teroka , malangnya tak sempat..Insya'allah kami datang lagi..hehehe..ni gambar yang my other half snap..katanya khas untuk abang aziz..!!
Imbau kenangan zaman dulu-dulu..best..sejarah mengajar kita untuk jadi lebih baik..peliharalah khazanah sejarah sebaik mungkin..

No comments: