Sunday, March 15, 2009

Cerita kami..

Kami masih lagi hibernate kat rumah sebab my other half memang tengah sibuk sangat-sangat ..tak boleh nak squeeze time. Dia dalam proses extract DNA. Pendek cerita, proses ni amatlah rumit dan makan masa menyebabkan dia berkampung di lab...tak ramai yang faham tentang research dia..kadang-kadang people says that he works too much..sampaikan tak boleh nak beraktiviti..well gitulah..kalau dia tak usaha keras, takdala result, kalau tak da result nampak gaya lagi lamalah kami kat sini..huhuhuuu..tak maula....semalam dia bawak aku p teman dia kat lab. Aduh..rimas gak aku duk kat situ.. pusing kiri kanan, seme chemical ntal hapa2..ada dua ice box kat dalam ..aku ingatkan tempat simpan air ke hapa, tapi rupanya kat situ derang freezekan DNA. Katanya kat dalam tu ada enzyme yang rega ribu-ribu dollars.. so nak kena careful.. aku tengok dia duk buh jelly so aku tanyala ..jelly ni sama ke ngan jelly yang kita makan tu? dia gelak besar kat aku(bini dia zero knowledge pasal benda-benda science ni..science makanan dan rumahtangga aku terrorla) ..dia kata tu bukan jelly buat makan tapi jelly untuk jadikan base pada patikel-patikel daun dia..so that daun tu nanti boley grow jadi anak pokok..pas tu ambik daun tu, slice kecil2, amik DNA dia, buh dalam tiub2 kecil( gambar tak snap..aku lupa bawak camera..nantila pujuk dia suh bawak lagi..eheks). Tulah serba sedikit pasal DNA extraction..jangan tanya banyak..aku dok reti ..tunggu my other half explain lagi..Bau kat dalam tu cam kat spital..ngan lab cot bergantung-gantungan..sunyi lak tu..seram gak..


So back to cerita kami, aqil dah mula nak blajar naik beskal..mula2 dia tolak..pastu dia heret ngan kaki dia, then boleh kayuh sikit2..Way to go Boy! Ayah takda masa dia belajar naik beskal.bunyi mcm sikit sedih tapi takpa, aku snapkan a few picture for ayah to have a look..His little wee wee man dah boleh naik basikal. Kami nasib baik sebab anak-anak dah faham yang ayah sibuk di lab..so tak dapat nak spent time banyak ngan derang..tak dapat nak bawak g jalan-jalan..tapi malam sebelum derang tidur, my other half temankan derang tidur..anak-anak faham semua ni hanya temporarily. Sebab bila ayah dah abis study nanti, derang akan dapat ayah derang balik..heheheheh..

* ready..


* push..and

#paddle..

No comments: