Monday, October 1, 2012

Dari Jendela Hati...

Fuhh..lamaaaaaaa tak berblog. It's been so long I abundance this blog. Rindu tu ada tapi sejak ada Fb ni, asyik duk Fbing selalu. But as usual I always get bored. Walaupun dah ada Fb,I selalu rasa ada sesuatu yang hilang.Rindu untuk berblog datang membuak-buak. So here I am..updating..updating..so Miss bolg, I'm back!!! January-May Sudah setahun kami balik ke Malaysia, dan selama itulah my kids really struggling in school.And I already back to work!!! Mula-mula terasa sangatlah susah sebab kami maidless. Payah sungguh nak cari maid yang betul2 mahu kerja. Hati ni sentiasa gundah gelana fikirkan macam mana nak manage semua ni, house chores,sapa nk pick up the kids( sekolah pagi petang), nak cari nursery..argghh..nak pengsan:#.. Bulan-bulan pertama memang kami semua satu family stress. Fist mission settlekan sekolah anak2. Setelah had a back and forth episode at PPD and JPN, finally the kids schooling settled. As request from Husna, all of our kids has been put at S*P. Husna punya gembira sebab dapat jumpa kawan-kawan lama dia..my boys pulak macam biasa, sangat-sangatlaaaa rileks( macam tak ada perasaa..erkkk**). Settled with the big ones, now moved to the little ones, Aqil and Aqeef. Finding a school/nursery for them is really..really...really stressful!!!. I tell you boleh dapat darah tinggi tau!We riki a few kindies and none of it can goes to our taste and our* ciput* budget.Some kindies need about RM1k-1.5K for the first registration. OMG!!! kalau sorang I tak rasa nak pengsan, tapi kalo dah berdua???? ***trus I gelap mata..nak pengsan***. ada kindy yang bagus, tapi tak suit dengan Aqil punya taste. mana nak cari kindy yang similar dengan kindy lama u nak oooiii.. Setelah sekian lama mencari akhirnya kami jumpa kindy yang betul suit dengan budget dan tepati Aqil punta taste. Kalau tak dia memang takmo pegi..Asyik bedrama setiap pagi, mana tahannnn...and for all this I have to thanked you so much to my beloved suami sebab dia yang bersusah payah antar anak2(including me)dan sanggup korbankan masa untuk jaga the little ones..memang speechless. I know I supposed to take over the kids but things were different now. So my love kata takpa dear..I boleh take over the kids sementara blom ada class..besok2 bila class dah mula, then kita figure out macam mana nak settle semua ni.I punya rasa bersalah dah tahap diva dah ..yelah dia patut concentrate on thesis writing, instead of it kena jaga anak pulak! By May, kami dah berjaya dapatkan kindy utk Aqil n Aqeef. Oh..between the month kami berjaya dapatkan satu maid..keje satu hari, then lari!!!!..huhuuhu..huru hara rasanya.. Jun-September Bulan-bulan yang sibuk sangat-sangat. 

Since Husna ada UPSR this year,hari-hari kami mmg sgt2 packed. Lunch kami dalam kereta , n sometimes tak sempat pun( but my body still maintain gebusss). Weekend Husna still ada extra classes, kesian dengan dia..need to catch up 4 years punya studies in about 8 months!.. really struggling.. First trial her result was really bad especially her BM's..One day she came back n cried because her result was so bad..n dengan I skali menangis..sedih tengok dia begitu stress.. and her Ayah also felt so guilty because all of us have to scarifies for him. Then as usual being a mom you have to be tough..tough enough to handle this kind of situation even though you heart is breaking. I bagi tahu Husna that what ever result she got later, we accept it. Tell her that the journey still long and she can do better in her PMR,SPM n Uni later. Then bgtahu Ayah that this is only temporarily,we can move slowly..forget about what people's saying. It is just a small test for all of us..Owhh..seriously I sgt2 sedih bila ingat balik. Husna's second test is much better, boleh nampak betapa bersungguh2 dia utk faham dengan silibus di Malaysia.Sunguh I sangat bangga dengan dia.The 3rd trial,moved on, much better but still struggled with her BM's. I tell you the BM mmg sangat susah. And Husna pernah argue why BM's subject is really-really hard? and lucky her Ayah can comfort her very well with his pyscho words. Adib n Atif also struggled with their BM's. walaupun dah hantar tuition tapi still macam tu jugak. They refused to accept the BM's. Bila exam, my kids not doing very well in their BM's..also kalau ada paper yg tidak bilingual.

 Adib n Atif mula hilang minat utk study sbb katanya derang tak paham apa yg cikgu ckp dan juga apa yg soalan hendak.Kadang2 I paksa derang baca in BM sampai menangis2 budak-budak tu. Sound so bad kan?? tapi itulah yg terpaksa I buat. Nak fokus lama2 pada derang pun tak boleh jugak sbb Aqeef asyik duk kacau je.While Ayah take over on Husna, me myself take over of the boys. Argghhhh..darah I asyik duk high temperature je bila deal dengan derang..bila suruh buat homework, ada saja alasan..nak mandila, nak makanla..sampai satu hari my cheecky Atif kata Umi, my brain is out of power. My memory is full, need new memory, the bigger one. Why Malaysia school is really so hard??? back in Lincoln life was so easy n simple. No tones of homeworks, no yelling teachers, no heavy bag.. one thing that I loves is that everyday I can get pocket money to buy something@ canteen..oh my..oh my..I run out of words.. And this came from Adib" Umi, I think I'm not good enough in school. The BM subject was really-really hard, I don't even understand what Pn R**ita talked about. All I know is that do homework..do home works..but English was so easy..like easy peasy..n people came to me to learn about English. It make me feel so important..and I rasa nak marah pun ada..nak gelak pun ada..bukan salah dia pun kalau I nak marah..

 Nowdays I rewards my boys for their excellency walaupun BM still teruk tapi dah nampak peningkatan. markah tu makin baik walaupun belum capai tahap cemerlang. Aqil is really have fun at school. He talked..an talked without stop about his day at school. He just like his kakak, really bonding with with school, hardworking n really focus. balik rumah je trus baca buku, the best story teller in the family! Oh Aqil..Umi loves you lah..muahhh..( yang ni kena selalu kiss-kiss dia, manjaaa n very dramatic person). My Aqeef pulak still cannot adapt with the nursery. Every morning we had to face his crying episode..it been 4 months now he's at nursery still ctrying when ever we send him. Mula-mula my heart was really melting, but I cannot layan his feeling..need to be tough my boy..tapi my love selalu bgtahu..Aqeef ok je masa Ayah ambik dia..tersengih2 with his sweet dimple( terbayang2 dimple manis tu)..then of course as usual he "pau" his Ayah with his goddies..heheheh..Ayah dah jadik Aqeef's best buddy..hik..hik.. 

 Fuhh.. tengok??? betapa panjangnya I punya entry.. well I sambung in next episode.. ahhhhh..rasa sangatla releasenya dapat berblog..can't wait to continue my chaotic of me, my loves and our bubbly kiddos.. Cheers, and Wassalam

No comments: