Friday, October 21, 2011

Aku kagum...

Aku sangat kagum pada mana-mana calon PhD. Bertungkus lumus sehabis daya nak sudahkan satu2 research(satu je yg kena buat tapi rumit).Semlm masa sype dgn my suami tiba-tiba dia bagitahu betapa tensionnya bila result tak dpt2 sedangkan dateline dh makin dekat. Berbulan-bulan buat sampling tapi tak ada result.

Kesian dan rasa inginbantu tapi tu bukan aku bukan bidang. BIdang aku hanya boleh consult je lah..suruh dia banyk2 bersabar. Cuba-dan cuba lagi.Kata dia lagi dah hampir buntu nak cari teknik yang boleh bantu dia dapatkan result dan bantu dia siapkan thesis ni on time. Aku??? speechless..sesungguhnya aku tak punya idea nak suarakan pendapat.

Aku pernah tgk kawan-kawan yang habis air mata dah untuk menangis disebabkan untuk dapatkan segulung PhD ni. Dh tulis thesis tapi terpaksa dirombak, bukan sikit tapi seluruhan..bayangkan untuk proses menaip saja makan masa berbulan-bulan..memang menangis air mata darah. Tapi tulah..semangat kena kental untuk hadapi proses menghadapi pengajian ni. Kalau buat dalam negara rasanya tak la begitu tertekan berbanding buat di luar negara. Bayangkan tanpa elaun sara diri, hidup di perantauan, mana nak bayar bil itu ini, nk belanja makan lagi, nak kerja(ramai yg terpaksa bekerja memandangkan elaun yang diberi sudah tamat tempoh sedangkan pengajian belum lagi habis..)nak dealing dgn research yg tak dpt result , then dealing dgn perasaan homesick lagi, deal dgn kerenah SV lagi( ni kalau dpt SV yg lorat lah) pastu dengan dateline panggilan tugas( diminta pulang t berbakti w/pun belum habis blajar)..erkkk..tiba-tiba aku gelap mata..pengsan..

Apa-apa pun aku kagum dgn semangat mereka semua. Sungguh kagum..

P/s:asal bukak topik ni? aku rinduuu dgn diaaaa..

1 comment:

umi hadri said...

Kak La pun kesian kat Mi tu...suruh Mi baca banyak2 ayat minta Allah permudahkan kerja : Rabbi Yassir Wala Tua'assir Ya Kareem...Amin.