Thursday, February 17, 2011

Cerita seorang surirumah.

Namaku Rose, tahun ni genap 3 tahun aku bergelar surirumah tangga sepenuh masa,Domestic Manager. Jadualku hari-hari padat, nak jumpa buat appoitment dulu.Dulu aku ingat kerja suri rumah fulltime ni senang jek,kemas, masak, then boley rileks,tak payah nak pikir nak kejar dateline ke, minit mesyuarat ke, seminar ke..Rupa-rupanyaaa....

Sangkaanku meleset. Tugas sebagai Domestic manager ni lagi sibuk, Perdana Menteri pun tak boleh lawan!!Seriously buzy. Dengan kapasiti rumah seramai 7 orang(termasuk akulah)memang buat aku tak menang tangan. Di tambah pula dengan si kecik yang clingy sungguh ni. Jadualku bermula seawal 6 pagi(ni depends pada season ya, kalo summer gini kenala lagi awal bangkit, Subuh tersangat awal!)nak tido balik mmg tak mau lelap dah. bila aku bangkit, kecik ni bangkit sekali, rutin pertama, keluarkan baju dr mesin( basuh malam sbb nak jimat letrik..hihihi),then buat sarapan. Masa ni terasa sibukla sangat sbb nak mengejutkan lagi 4 orang askar yang tido,pagi mmg meriah(nasib rumah sebiji-sebiji, kalo teres mcm kat Kl mau hangin jiran sebelah), berkeriau suara mcm burung, jerit, pekik, nangis, macam2 ada..kata Big daddy tak yah pakai surround speaker, bdk2 ni punya suara dh cukup bising.

Become a mummy with 5 kids, you must be super duper extra fast. Tangan, kaki seme kena pantas. Siap buat sarapan, dah nak kena siapkan bdk2, nak suruh derang mandi makan masa sejam, bila dah mandi lama la pulak kat bilik mandi, dah nak kena check setiap minit. bak kata my son" My mummy is really bossy". Iyalah kalo tak buat gitu derang duk senang lenang main2..tahu2 lambat na p sekolah. kalo suruh Bid daddy uruskan bdk2 mmg conpem lambatlah pegi sekolah.suruh kejut anak, dgn dia2 p landing sblh anak!!mau aku tak grumpy! Pagi2 rupa aku dah macam Sarjan, dgn baton kat tangan, suara high volume..huh!

settle bdk pegi sekolah, rutin rumah yg biasa, mengemop, cuci yang mana patut, dan aku sarapan sambil berjalan( which is very bad!), tahu2 dah t/hari,kena p menjemput bujang no 4 kat kindy, bujang kecik ni mmg mummy's best body guard. takmo lepas langsung! Bila yang yang lain balik sekolah, xtxt aku lagila sibuk, settlekan derang makan, then settlekan bilik yg macam tunggang langgang( pagi ok, cantik..bila derang balik..habis!). Rutin masak, kemas, masak, kemas ni berakhir bila t/malam. kadang2 bila time mood aku berswing, aku biarkan je walaupun mataku sakit sakit tgk huru hara kat rumah ni. I Need my break!huhuhuuu..pikir2 balik rasa nak balik kerja...

Tapi sebenarnya inilah hakikat, jadik surirumah ni mmg indah w/pun kerja non stop dan gaji tak menentu. Bonus mmg toksah mimpi nak dapat tapi mmg berbaloi sbb mampu utk siap sediakan makan minum anak2. Tidaklah makan kedai(zaman aku kerja, mmg makan kedai sajalah jawabnya). Paling best sbb dapat duduk berguling dgn derang, hari2 duk bergomol sampaikan Big daddy kadang2 jeles sbb dia banyak habiskan masa di lab. Bila dia balik, anak2 dh tido, jumpa dgn derang pun waktu sarapan dan waktu makan t/hari. Itu jelah. Kadang2 kesian tengok, pagi2 sblm mandi dia mengelek yg kecik ni, takpun p baring semula dgn anak2 yg lain. He really miss them!

sampaikan satu hari dia cakap" Mi,video cam tu asal tak pakai? pakailah,rakam apa budak2 ni buat sari2, bila free kang kita boleh tgk..kesiankan?Gitulah pengorbanan yg perlu dia buat, kalo tak kan tak habis nnti.Nasib baik anak2 faham..sementara saja, besok bila Big daddy habis nnti,tak adalah gap macam ni.

Ginilah kisah aku sehari-hari..hihhii..bukan best pun tapi saja nak mengetuk keyboard computer..ahahks..

No comments: