Tuesday, December 8, 2009

Bila nak update gambar?

Semalam lepas makan makan, tiba-tiba suamiku tanya" sekarang dah tak update blog eh? dah lama tak ambik gambar..selalu bila masak-masak, rajin ambik gambar?"..

Ha'ah..baru aku perasan aku dah lama tak ambik gambar masakanku. walaupun rupanya tidaklah secantik hasil kerjatangan Chef Jamie ke, Chef Nigela ke..tapi rasanya sedap.(ahaks..). Semalam aku buat tulang masak black pepper..sedappp youu!

Resepi ni ciptaan sendiri..Tercipta lepas borak2 dgn kawan..katanya dia ada banyak stok daging korban, then dia buat tulang masak kicap..aku tak penah la pulak masak macam ni..lagi satu dia suggest suh buat singgang tulang..aiyoh!!..singgang, pindang ni tak laku kat umah ni..tapi kalo buat black pepper laku..so aku adjust mana yg patut..maka terciptalah resepi ni..cubalah..ringkas dan mudah..

Bahan-bahan
1/2kg tulang ( direbus hingga empuk)
250gm daging tetel ( pun rebus gak, campak sekali ngan tulang tadi)
2 labu bawang besar-mayang halus
3 ulas bawang putih-mayang halus
1cm halia- hiris panjang2
1 s/bsr lada hitam- ditumbuk kasar( kalau nak kurang, kurangkanlah..)
1 biji capsicum merah , hijau , kuning
1 biji tomato
sikit daun bawang- hiris halus
Kicap manis
2 s/bsr sos tiram
sedikit tepung jagung-kasik pekatkan kuah

Cara-cara:
1. Tumis bawang besar, bwg putih dan halia hingga naik bau
2. Masuk lada hitam yg ditumbuk tadi..
3. Masuk kicap dan sos tiram
4. masuk daging dan tulang..Serasikan..guna air rebusan tulang tadi sebagai kuah
5. Masukkan sayuran dan tepung jagung
6. Tunggu hingga kuah agak pekat, angkat dan hidang..

Pssttt: resepi ni saya tak letak garam sbb sos tiram dan kicap dah cukup masin, tapi kalau rasa tawar, letaklah sedikit garam..

No comments: