Wednesday, April 8, 2009

Genetic transformation

Kenapa buat entry ni? Satunya aku abis idea nak cerita apa...nak cerita pasal masakan, sejak dari majlis birthday aritu, aku tak mood nak masak..masak pun simple2 je..goreng telur, goreng ayam, goreng nasi..boringkan? Tapi itulah kitaorang macam tak beselera sangat nak makan fancy2..

Semalam aku duk borak-borak dengan my other half, then dia kata asek tulis cerita cooking je..cuba arr tulis cerita lain..contohnya bagi credit skit ke kat dia..hmm..okla..kasik chance..ni entry kali ni aku cerita pasal research my other half..ni semua my copywright..tak bleh ceduk2 ye..hehheheh..

Research ni berkisar pasal pokok kentang yang mana my other half cuba untuk createkan tuber potato tu berkaler. Pendek cerita genetic modification. Katanya slalunya org buat genetic transformation, derang tak ambik dari gen pokok tu sendiri, ambik dari gen luar.. so bila ambik dari gen luar, our society bit concernla kan..banyakla pro n cons dia..jadi untuk research ni, my other half guna gen dari potato tu sendiri. Dia cuba nak hasilkan tuber potato ada kaler so that akan tambahkan skit nutrien dia..selama ni kita tengok isi potato tu kaler putih je walaupun kulitnya kadang-kadang kita tengok ada bagai-bagai kaler, sekarang ni percubaan untuk jadikan isinya berkaler sama dengan kulit..jadi macam kobis purple tu..tu salah satu produk GM la..

Untuk dapatkan tuber berkaler ni, stage dia memang rumit dan panjang..my other half terpaksa potong daun potato tu sekecil yang boleh anak pokok. Pastu ambik daun dia, extract DNAnya, then mskkan DNA berkaler ke dlm daun tadi( rumitkan..aku boleh terang cam gini je.)
Ni salah satu anak-anak research my other half..

Ni dah jadik anak pokok and ada dah nampak result dia..batang dan daun ada kaler, maknanya my other half dah berjaya suntik DNA kaler kat pokok tu..jadik sekarang ni pokok-pokok ni ada ditanam di green house untuk dapatkan result pada tuber dia.. mandangkan kaler dah berjaya diserap pada batang dan daun, berkemungkinan besar tubernya berkaler jugak..
* Perasan tak ada kuar kaler purple tu???
* asalnya dari partikel daun yang dipotong kecil2...kata my other half, terbuntang-buntang mata duk buat benda ni..mikroscop jadik best friend dia..

* Alhamdullilah...dah kuar result..

* pokok yang sedia untuk dipindahkan ke green house..dari piring ke green house..

Adehh..dahla ..itu jelah yang boleh cerita..sebagaimana yang aku bagaitahu kat atas.. aku tgh kering idea, itu yg tulis pasal research orang ni..minta ampun kalo ada yang tersalah bagi penerangan..hehhehehe. saja je nak share..bila pikir-pikir balik, aku pun buat transformation gak..tapi lalu masakan la..hehhe..kiranya boleyla join my other half..dia produce something new dlm plant biotechnology, aku pulak hasilkan masakan baru kat dapur..hhahahaahaha..eh..dah la..nak g masakla..buat cake chocolate la untuk minum petang nanti..adios!

No comments: