Wednesday, December 10, 2008

Magnificient Journey @Dunedin pt 3

* Kakak posing atas first cadbury vehicle

* Budak cheeky ummi...

* Sementara menunggu tour bermula..lihat belakang tu..banyakkan coklat?

* It's cadbury's time! budak baru bangun tido..

Keesokan harinya kami ke Cadbury World, tempat yang anak-anak tunggu..Melawat kilang coklat Cadbury..Kami berpeluang masuk dan tengok production dalam kilang..macam mana coklat diproses dari awal sampai akhir. Kakak kemain fokus sebab dia minat info2 gini, yang hero lagi dua tak bleh fokus tapi derang kagum bila tengok coklat fountain yang dalam silo..rasa macam dlm filem Coklat Factory pulak..Tour guide kami nama Henry dan Adib panggil dia Willy Wonka! Ini pengalaman hebat buat kami dan anak-anak..tak sabar derang nak balik..nak share cerita dengan kawan-kawan kat skool


Tiap kali singgah di production dia, kami dapat goddies..coklat la ..apa lagi..Aqil oleh sebab penat sangat( bunyi bising dalam kilang), tertido atas bahu ayah dia..seronok sungguh budak-budak..habis tour tour, beg kami penuh ngan coklat..sampai muak-muak makan coklat..kakak beli poskad..dia nak share memories dia dgn mak long dia, kazen dia( arissa) dan Tok Ayah n Tok Ma n Moksu..dari Cadbury World kami ke Larnach castle, satu-satunya istana di NZ dan yang tertua di sini.( Cat..dah sampai dah,tapi kami tak masuk dlm..budak2 tanak).oleh kerana hari hujan renyai2, kami tak dapat bergambar banyak di kawasan istana..untuk naik ke sini, scenery dia Subnallah! cantik sangat..tinggi atas bukit dan hari tu dipenuhi ngan kabus..spooky gak rasa..

Dari Larnach castle kami turun ke hujung Penisula Otago untuk p tengok penguin..malangnya nampak sekor je..(mungkin sebab hujan,,rupa cam itik,..comey lote), pastu p tengok kawasan Royal Albatross( kita panggil burung camar kot???).. ni tempat persinggahan utama urung-burung ni dan jugak kawasan breeding derang..scenery dari ujung tanjung ni memang cantik sangat-sangat..tak tergambar..(pssstt: kena datang nak tengok..). Setelah satu hari suntuk berjalan, kami balik rehat, makan..dan akhirnya lepak dalam motel sebab hujan..membataskan pergerakan kami..Esoknnya pada pagi Hari Raya, kami solat di Masjid Al-Huda( agak dekat dengan tempat kami tggl). Jumpa ramai gak orang2 Malaysia..terasala jugak suasana raya..solat raya abes mula awal seawal jam 7.00 pagi( mungkin sebab hari bekerja..), lepas solat, balik motel, pack n check out. Memandangkan kalau ke Dunedin tak sah kalau tak pegi tengok dan daki Baldwin Street- The World Steepest Street.. Yang ni memang happening..seriau tengok..cam nak naik roller coster..gerun dan takut dan excited dan teruja nak naik ..satunya gerun sebab hari hujan renyai..nak naik ngan kereta, takut licin. Takut gear box keta rosak pun ya..tapi tak pa..becos hubby ai terror.huahahahahha..(dia pun kecut perut nak naik)..Tapi atas desakan hati kami dan anak-anak pun teruja nak naik, kami daki jugak..( naik ngan keta)..jalan agak slippery tapi we ols manage to get up there..awesome!

dari atas tengok..pergh..ni kalau jatuh..tergolek-golek non stop sampai ke bawah..memang curam giler. nampak bekas-bekas brek keta, hubby kata ni kalau tak pandai control brek, mau terbabas sampai ke bawah..pergh!.. pastu kami dapat sijil dari Mayor Dunedin..
sbbnya? berjaya drove ke The World Steepest Street..huhuhhuuuh..seronok-seronok..

dari sana kami ke Dunedin Railway Station untuk apalagi bergambarla( yang sebenarnya ummi yang paling banyak posing, anak-anak tak heran pun..). Bangunan ni lebih kurang macam rupa Bangunan Sultan Abdul Samad di Kuala Lumpur. Memang kat sini stuktur bangunan banyak dipengaruhi oleh Victoria dan Edwardian architecture. Pastu singgah jap kat Otago University memandangkan kami dah berada di kawasan tu( uni ni macam UM gak, uni dalam bandar dan jugak uni tertua di New Zealand..sampai jugak kami)..Hubby sempat ambik gambar dept Botany( katanya tringat pada fak Science..dia dulu botany gak. skang dia dah ke Biotech).. kalau tak dia kata dh jadik botanist dah..hehehe..skang? jadik scientist which is his kids really admire to be..kami dah ada dua calon scientist, kakak n atif..adib katanya nak jadik programmer, nak program game best2 kat komputer,) apa-apa jelah..janji derang dh ada aim what to be. kami tak penah encourage pun..minat tu datang sendiri..maybe genetic inheritage kot?iskk..back to our journey.

Ummi frust sebab tak dapat pegi Dunedin Botanical Garden sebab hari hujan..ayah dah nak singgah tapi memandangkan hujan dan tak boleh nak snappy meppy...so kami move ahead..back to our plan..Lincoln..here we come! Sebenarnya banyak lagi tempat yang kami tak sempat nak discover memandangkan faktor cuaca tak mengizinkan, tapi Insy'allah kalau ada rezeki dan masa , kami datang lagi!

P/s : Gambar upload sat lagi.. nak tulis jurnal dulu..

No comments: